Zakelijke kilometers met de auto
22 februari 2022 
4 min. leestijd

Zakelijke kilometers met de auto

Welke keuzes heb ik?

Zakelijk rijden, waar doe je verstandig aan? Of je nu veel of weinig op de weg zit, zakelijke kilometers maak je. Even bij de locatie van het aankomende evenement kijken, goederen ophalen of bij je klant langs: het valt er allemaal onder. 

Als je zakelijke kilometers met de auto maakt zijn er twee mogelijkheden:

  • óf je rijdt zakelijke kilometers met je privéauto; 
  • óf je koopt/leaset een auto op kosten van je bedrijf.

Ik krijg vaak de vraag wat nou het verschil is en wat de verstandigst keuze is. Dit verschilt per situatie. Ik leg het je graag uit!

Wat zijn in grote lijnen de verschillen?

Je rijdt zakelijke kilometers met je privéauto

Zoals de titel al zegt: je gebruikt je auto die je privé hebt gekocht voor zakelijke doeleinden. In feite ‘leen’ je dus je auto van jezelf. In dit geval houd je in een overzicht bij hoeveel zakelijke kilometers je per keer rijdt en je schrijft op naar welke afspraak (of afspraken) je bent geweest. Per zakelijke kilometer mag je € 0,19 aan kosten opnemen, welke je aan het eind van het jaar van je winst mag aftrekken

Alle autokosten (zoals verzekering, wegenbelasting, onderhoud, brandstof, parkeren) zijn voor jou privékosten. Met andere woorden: die € 0,19 per kilometer is het enige bedrag dat je aan kosten voor het gebruik van de auto mag boeken.

Naast deze € 0,19 per kilometer bij je inkomstenbelasting, kun je aan het eind van het jaar ook nog een beetje btw terugvragen aan de Belastingdienst.

Hoe pak je dat aan?

  1. In het overzicht van je gemaakte kilometers noteer je ook de kilometerstand van je auto per 1 januari en per 31 december. Je bewaart alle brandstofbonnetjes en onderhoudsbonnen.
  2. Aan het eind van het jaar reken je uit hoeveel procent je zakelijk hebt gereden van het totaal gereden kilometers.
  3. Van de bonnetjes tel je alle btw-bedragen bij elkaar op. Van dit totaalbedrag aan btw neem je het berekende percentage en mag je verwerken bij de voorbelasting (5b in de btw aangifte).

Het is ook mogelijk om voor een drempelbedrag van 1,5% van de cataloguswaarde te kiezen i.p.v. naar verhouding van zakelijk/privé gereden kilometers. Het is afhankelijk van jouw situatie wat voordeliger is om te doen. 

Het terugvragen van de btw is meestal een boeking/berekening die door een boekhouder wordt gedaan. Aarzel dan ook niet om hiervoor de hulp van je boekhouder in te schakelen!

Je koopt/leaset een auto op naam van je bedrijf

Dat lijkt heel voordelig, want alle autokosten worden door je bedrijf betaald. Maar: natuurlijk rijd je met deze auto ook privékilometers. En die moet jij zelf betalen. Dat is de, wellicht bekende, bijtelling.

Weet dat je zeker dat je per jaar minder dan 500 kilometer privé rijdt met deze auto? Dan is er geen bijtelling van toepassing, maar dat moet je wel kunnen bewijzen.

Hoe doe je dat?

Je moet een sluitende kilometerregistratie bijhouden. Realiseer je wel dat 500 kilometer per jaar echt heel weinig is. Dat betekent dat je niet eens 10 kilometer per week privé mag rijden. Heb je ook een privéauto (of rijd je gewoon heel weinig in de auto) en heb je de discipline om deze registratie (alle dagen!!!) in te vullen? Dan is dit een goede optie voor je, want dan kost de auto van de zaak jou privé helemaal niets.

Bijtelling

Als je geen zin hebt in deze registratie, of als je de zakelijke auto ook privé wilt gebruiken, moet je betalen voor het privégebruik van de auto.

De Belastingdienst heeft het dan over een fiscale bijtelling.


Hoe werkt dat?

De Belastingdienst kijkt altijd naar de originele prijs van de auto, de zogenaamde catalogusprijs. Dit is de prijs van de auto + btw + bpm.

Let op: ook al koop jij een tweedehands auto van een aantal jaren oud, de Belastingdienst kijkt altijd naar de originele prijs!

Van deze prijs wordt een bepaald percentage bij het resultaat van je bedrijf opgeteld. Hierdoor wordt deze hoger. En zoals je weet betaal je hierover Inkomstenbelasting. Deze bijtelling is niet eenmalig, maar geldt voor ieder jaar dat je deze auto bezit.

Welk percentage

Het percentage dat bij het resultaat van je bedrijf moet worden opgeteld is afhankelijk van het type auto, het bouwjaar en de CO2-uitstoot. Ook is bepalend wanneer de auto voor het eerst op naam is gezet.

Om je een idee te geven om hoeveel procent het kan gaan: auto's die in 2022 voor het eerst op naam werden gezet hebben een bijtelling van 16% of 22%.


Rekenvoorbeeld:

Stel je koopt een auto die nieuw (cataloguswaarde) € 20.000 kost. Jouw bijtelling is 22% van € 20.000 = € 4.400. Dit bedrag wordt bij het resultaat van jouw bedrijf opgeteld.

Wat veel mensen vergeten, of niet weten, is dat er naast de bijtelling, er op de btw ook nog een correctie gemaakt wordt voor het feit dat je de auto ook privé gebruikt. De btw van alle autokosten wordt door je bedrijf namelijk teruggevraagd in de btw-aangifte, dus ook de btw over jouw privé kilometers. Jouw bedrijf moet een percentage van deze btw terugbetalen aan de Belastingdienst. Ook hiervoor geldt een vastgesteld percentage van de cataloguswaarde. In de regel is het 2,7% wanneer je een auto met btw koopt en 1,5% wanneer je een marge-auto gekocht hebt.

Dit wordt niet bij het resultaat van je bedrijf opgeteld, maar dit bedrag verreken je met de aangifte btw over het 4e kwartaal van het jaar. Hiervoor is een aparte regel op het aangifteformulier, namelijk btw privé gebruik.

Ook hiervoor geldt: dit is meestal een boeking/berekening die door je boekhouder wordt gedaan.

Keuze wel of niet een auto van de zaak

Wat voor jou het meest gunstige is om te doen, is afhankelijk van meerdere factoren. Bijvoorbeeld: 

  • hoe duur de auto is
  • welk percentage bijtelling er van toepassing is
  • hoeveel kilometers je er zakelijk en privé mee gaat rijden

Hierdoor is er geen standaard advies te geven dat voor iedereen van toepassing is. 

Laat je door je boekhouder goed voorlichten vóórdat je een beslissing neemt!

Want: je kunt jouw privéauto niet zomaar overzetten naar een zakelijke auto.

Alleen als je start met je bedrijf, kun je ervoor kiezen om jouw privéauto zakelijk te gaan rijden, daarna niet meer. Pas wanneer je een (voor jou) "nieuwe" auto koopt, kun je deze via je bedrijf kopen en als zakelijke auto gebruiken.

Hulp nodig?

Kom je er zelf niet uit? Wij helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Over de schrijver
Zoals als ik me kan herinneren, heb ik iets met cijfers gehad en vond ik het leuk om met geld om te gaan. Al op mijn 8ste huurde ik een plekje op braderie van Ter Aar om mijn zelfgemaakte oorbelletjes en andere sieraden te maken. Aan het einde van de dag kwam het leukste moment: geld tellen. Ik schreef keurig op wat ik verdiend had. Welke kosten daarvoor gemaakt waren en wat ik daaraan over gehouden had. In feite was ik een resultatenrekening aan het maken. In eerste instantie dacht ik dat iedereen op bezig was met de financiën, maar dat bleek in de praktijk niet te zijn. Ik ben in verschillende branches actief geweest, van de maakindustrie tot aan psychologisch advies en zelfs Keurmeester magazijnstellingen staat op mijn c.v. De rode draad in mijn carrière zijn altijd de cijfers en het contact met mensen geweest. Mijn laatste baan in loondienst was bij een groot accountantskantoor. Er kwam een nieuw beleid waardoor er nauwelijks tijd was om met de klanten in gesprek te gaan. De cijfers met de ondernemers verbinden door deze met hen door te nemen, zie ik juist als toegevoegde waarde en belangrijk. Wanneer je niet meer achter wat je moet doen kunt staan, is het tijd om te gaan. En dat is wat ik heb gedaan. In 2013 ben ik gestart met D-Ly met een paar klanten. Door te netwerken en zoveel mogelijk kennis te delen, werd de klantenkring steeds groter. In die tijd dacht ik ondernemers het beste te kunnen helpen door de boekhouding voor hen te doen. In die gedachte kwam verandering toen ik in aanraking met Moneybird kwam. Een boekhoudprogramma dat zich niet richt op de boekhouder/accountant maar op de ondernemer. Moneybird maakt het heel gemakkelijk om zelf de administratie bij te houden. Door zelf direct toegang te hebben tot de boekhouding is de ondernemer minder afhankelijk van een boekhouder. Verder helpt het zelf boekhouden bij het krijgen van inzicht in de cijfers. Iets waar steeds meer ondernemers behoefte aan hebben. Toevallig kwam de accountant die het adviseursprogramma voor Moneybird aan het opzetten was op mijn pad. Ik mocht meedoen aan de pilot en zo ben 1 van de eerste Moneybird Adviseurs geworden. Vanaf dat moment ben ik me volledig gaan richten op de samenwerking met de klanten in Moneybird Inmiddels zijn we weer een aantal jaren verder. D-Ly is de D-Ly Boekhoudacademie geworden. Naast de samenwerking met onze klanten in Moneybird, verzorgen we ook trainingen, waarbij 3 stappen te onderscheiden zijn. Het begint bij een up-to-date belasting-proof boekhouding, vervolgens de cijfers leren te begrijpen en de laatste stap is de cijfers in te kunnen zetten om jouw doelen te behalen. Een andere ontwikkeling is dat ik niet meer alleen werk. Ik ben erg blij en trots op de mensen met wie ik samen mag werken. Sinds begin 2022 hebben we het NOAB keurmerk verkregen. Hierdoor wordt ons netwerk en toegang tot nog meer kennis en kunde groter. Natuurlijk is niet alles in de afgelopen jaren van een leien dakje gegaan. Maar ook dat is ondernemerschap: voor problemen of tegenvallers oplossingen verzinnen. Ik voel me heel gelukkig in het ondernemerschap, wat het me gebracht heeft en hoe ik daarin voor anderen van betekenis mag zijn.
Reactie plaatsen