De stappen bij het opzetten van een eigen onderneming
03 februari 2021 
5 min. leestijd

De stappen bij het opzetten van een eigen onderneming

Je eigen onderneming starten,
ben je er klaar voor?

Je droomt ervan om een eigen onderneming te starten. Natuurlijk ga je niet over één nacht ijs en hebt onderzoek gedaan naar de kans van slagen van je plannen, bijvoorbeeld in de vorm van het schrijven van een ondernemingsplan, jezelf online oriënteren en erover praten met anderen. Dan komt het moment dat je de knoop doorhakt: je kiest voor het zelfstandig ondernemerschap (ZZP) en gaat het gewoon doen

Je begint met het officieel maken van de start van je onderneming dus op naar de Kamer van Koophandel.

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Bereid je online voor

De voorbereiding op de inschrijving vindt plaats online op de website van de KvK. Op de website geef je aan dat je wilt starten als ondernemer, geeft je e-mailadres op en dan ontvang je een link naar een formulier. Naast persoonlijke gegevens wordt informatie gevraagd over je te starten onderneming. Tenslotte wordt gevraagd of de gegevens direct aan de belastingdienst doorgegeven mogen worden.voor ondernemers

Tip: Kies hiervoor altijd voor “ja”, omdat je dan meteen beoordeeld wordt of je btw-plichtig bent.
Vindt de belastingdienst dat je btw moet afdragen, dan ontvang je een btw-nummer binnen enkele weken.
Geef je geen toestemming voor het doorgeven aan de belastingdienst, dan moet je dat zelf doen en dat kost weer tijd.

Maak een afspraak

Heb je het formulier volledig ingevuld, dan kan je een afspraak bij de KvK (online) plannen om de inschrijving af te ronden. Na je bezoek aan de KvK mag je gefeliciteerd worden met de start van je eigen bedrijf. Nu gaat het echt beginnen!

Openen zakelijke bankrekening

Met name voor de belastingdienst moet het verschil tussen zakelijk en privé duidelijk zijn. Het werkt dan prettig om een aparte zakelijke bankrekening te openen. Bijna alle banken hebben voor starters speciale aanbiedingen. Let bij de keuze voor een bank op de mogelijkheid om de bankgegevens te koppelen aan een boekhoudprogramma.
Misschien dat je niet direct met boekhoudsoftware wilt gaan werken, maar je gaat voor een succesvol bedrijf. Dit betekent dat je het op een gegeven moment druk krijgt en dan naar manieren gaat zoeken om tijd te besparen. Het koppelen van een bankrekening aan een administratiepakket werkt efficiënter, sneller en makkelijker

Administratie opzetten

Als ondernemer ben je verplicht een administratie bij te houden en je moet deze minstens 7 jaar bewaren. Let op: Onder administratie wordt niet alleen de boekhouding verstaan, maar ook je agenda, kilometerregistratie, e-mail enz.

Je boekhouding bijhouden in Excel

Dit kan je op verschillende manieren bijhouden. Uit budgetoverwegingen wordt vaak gestart met een boekhouding in Excel. Je kan zelf je verkoop- en inkoopfacturen invoeren en je btw aangiftes doen. Let op deze manier van je administratie bijhouden is foutgevoelig en voor een boekhouder is het vaak meer werk om de aangifte inkomstenbelasting te kunnen doen.

Je boekhouding uitbesteden

Beschik je (nog) niet over deze kennis, dan kan je ervoor kiezen om je te laten begeleiden door een accountantskantoor, dan wel een administratiekantoor. Doorgaans zijn accountantskantoren duurder dan administratiekantoren. Naast de kosten, is het belangrijk is dat je je prettig voelt bij degene met wie je gaat samenwerken voor dit deel van je onderneming.

moneybird online boekhouden boekhoudacademie

Gebruikmaken van een boekhoudprogramma

Wil je zo min mogelijk tijd besteden aan de administratie en wil je je helemaal geen zorgen hierover maken, dan is de beste keuze een online boekhoudprogramma. Het zal je niet verbazen dat ik, als expert en fan, Moneybird  adviseer. Voordelen van het werken met een online boekhoudpakket zijn o.a.:

  • Je bespaart tijd
  • Bankrekeningen kunnen gekoppeld worden
  • Minder kans op fouten
  • Samenwerken met een administratiekantoor gaat gemakkelijker
  • Inzicht en overzicht
  • Eenvoudig btw aangifte doen

De ervaring van mijn klanten die eerst met Excel werkten is dat ze nooit meer terug willen en zelfs plezier krijgen in de geldkant van het ondernemerschap omdat het zo gemakkelijk geworden is. 

Belastingaangiften (btw)

Ben je btw-plichtig dan moet je ieder kwartaal je btw-aangifte indienen. Dit kan je doen via de website van de belastingdienst. De inloggegevens hiervoor ontvang je automatisch van de belastingdienst na je inschrijving bij de KvK. Werk je met een boekhoudpakket als Moneybird dan kan je direct van uit de software de btw-aangifte bij de belastingdienst indienen. Wel zo gemakkelijk. 

Streng beleid van de Belastingdienst

Houd er rekening mee dat de belastingdienst een streng beleid hanteert met betrekking tot de data waarop de aangiftes ingediend en betaald moeten worden. Dit houdt in dat je een boete opgelegd kan krijgen bij het te laat indienen van een aangifte dan wel niet op tijd betalen van het verschuldigde bedrag. Boetes zijn overigens niet aftrekbaar als kosten.

Verzekeringen

Soorten verzekeringen

Welke zakelijke verzekeringen worden vaak afgesloten?

  • Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
  • Beroepsaansprakelijkheidsverzekering
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Verzekeringen bij een beroepsvereniging

Ben je lid van een beroepsvereniging, check dan even of er branchegerichte verzekeringen, wellicht met collectiviteitskorting, aangeboden worden. Afhankelijk van je beroep zijn sommige verzekeringen verplicht. Schat zelf de risico’s in en laat je voorlichten. 

Let op bijkomende kosten

Tegenwoordig vragen assurantietussenpersonen advieskosten. Informeer vooraf naar de kosten van een advies, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. 

Voor later: pensioen

ondernemerschap pensioen regelenBij het pensioenfonds uit loondienst blijven

Weer kom je voor keuzes te staan. Ga je starten vanuit een dienstverband en ben je aangesloten bij een pensioenfonds, dan heb je vaak de mogelijkheid om vrijwillig deel te blijven nemen aan het pensioenfonds. 

Je oude dag zelf regelen

Veel zelfstandig ondernemers hebben echter de voorkeur om hun oudedagsvoorziening zelf te regelen. Je kan hiervoor advies inwinnen bij een pensioenadviseur of financieel planner. Zij kijken naar je persoonlijke omstandigheden, wat er al is opgebouwd en naar je wensen. Voor een dergelijk advies op maat worden kosten in rekening gebracht. Het is dus handig om ook hier van tevoren naar de kosten te informeren.

Belastingvoordeel op oudedagsvoorziening

Het is goed om te weten dat de overheid het ook belangrijk vindt dat je maatregelen neemt om ook later financieel rond te kunnen komen. Daarom heeft zij het fiscaal aantrekkelijk gemaakt om geld weg te zetten voor je oudedag. Soms maakt de belastingdienst het toch ook een beetje leuker voor je.

Begin gelijk met sparen

Veel ondernemers weten dat ze iets met oudedag moeten doen en wachten daar liever nog even mee. Dat is ook een keuze, maar ga dan in ieder geval wel alvast maandelijks op een aparte rekening sparen voor je oudedag en een buffer. Als je jezelf dat vanaf het begin aanleert, gaat het als het ware ongemerkt.  Over hoe je slim omgaat met je geld en andere dingen die je moet weten als ZZP’er kun je lezen in het boek “Je financiën als ZZP’er de baas”.

En nu verder…

Dit zijn de eerste zaken die je geregeld moet hebben voor je onderneming.

Je kan nu de wijde wereld in om te delen wat je te bieden hebt. Veel succes en vooral ook veel ondernemersplezier gewenst! Heb je onderweg op je ondernemersreis nog vragen over belastingregels, je oudedagsvoorziening of fiscale voordelen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Over de schrijver
Zoals als ik me kan herinneren, heb ik iets met cijfers gehad en vond ik het leuk om met geld om te gaan. Al op mijn 8ste huurde ik een plekje op braderie van Ter Aar om mijn zelfgemaakte oorbelletjes en andere sieraden te maken. Aan het einde van de dag kwam het leukste moment: geld tellen. Ik schreef keurig op wat ik verdiend had. Welke kosten daarvoor gemaakt waren en wat ik daaraan over gehouden had. In feite was ik een resultatenrekening aan het maken. In eerste instantie dacht ik dat iedereen op bezig was met de financiën, maar dat bleek in de praktijk niet te zijn. Ik ben in verschillende branches actief geweest, van de maakindustrie tot aan psychologisch advies en zelfs Keurmeester magazijnstellingen staat op mijn c.v. De rode draad in mijn carrière zijn altijd de cijfers en het contact met mensen geweest. Mijn laatste baan in loondienst was bij een groot accountantskantoor. Er kwam een nieuw beleid waardoor er nauwelijks tijd was om met de klanten in gesprek te gaan. De cijfers met de ondernemers verbinden door deze met hen door te nemen, zie ik juist als toegevoegde waarde en belangrijk. Wanneer je niet meer achter wat je moet doen kunt staan, is het tijd om te gaan. En dat is wat ik heb gedaan. In 2013 ben ik gestart met D-Ly met een paar klanten. Door te netwerken en zoveel mogelijk kennis te delen, werd de klantenkring steeds groter. In die tijd dacht ik ondernemers het beste te kunnen helpen door de boekhouding voor hen te doen. In die gedachte kwam verandering toen ik in aanraking met Moneybird kwam. Een boekhoudprogramma dat zich niet richt op de boekhouder/accountant maar op de ondernemer. Moneybird maakt het heel gemakkelijk om zelf de administratie bij te houden. Door zelf direct toegang te hebben tot de boekhouding is de ondernemer minder afhankelijk van een boekhouder. Verder helpt het zelf boekhouden bij het krijgen van inzicht in de cijfers. Iets waar steeds meer ondernemers behoefte aan hebben. Toevallig kwam de accountant die het adviseursprogramma voor Moneybird aan het opzetten was op mijn pad. Ik mocht meedoen aan de pilot en zo ben 1 van de eerste Moneybird Adviseurs geworden. Vanaf dat moment ben ik me volledig gaan richten op de samenwerking met de klanten in Moneybird Inmiddels zijn we weer een aantal jaren verder. D-Ly is de D-Ly Boekhoudacademie geworden. Naast de samenwerking met onze klanten in Moneybird, verzorgen we ook trainingen, waarbij 3 stappen te onderscheiden zijn. Het begint bij een up-to-date belasting-proof boekhouding, vervolgens de cijfers leren te begrijpen en de laatste stap is de cijfers in te kunnen zetten om jouw doelen te behalen. Een andere ontwikkeling is dat ik niet meer alleen werk. Ik ben erg blij en trots op de mensen met wie ik samen mag werken. Sinds begin 2022 hebben we het NOAB keurmerk verkregen. Hierdoor wordt ons netwerk en toegang tot nog meer kennis en kunde groter. Natuurlijk is niet alles in de afgelopen jaren van een leien dakje gegaan. Maar ook dat is ondernemerschap: voor problemen of tegenvallers oplossingen verzinnen. Ik voel me heel gelukkig in het ondernemerschap, wat het me gebracht heeft en hoe ik daarin voor anderen van betekenis mag zijn.
Reactie plaatsen