Deze bedragen kun je als zzp’er opzij zetten
20 maart 2023 
2 min. leestijd

Deze bedragen kun je als zzp’er opzij zetten

Welke bedragen zet je als ondernemer/zzp’er opzij? Dat is de vraag die ik van veel klanten krijg. Want hoe kan je het geld dat je binnenkrijgt zo (slim) verdelen, zodat je genoeg apart zet voor jezelf én bijvoorbeeld de Belastingdienst, waardoor je niet voor verrassingen komt te staan? Dat leggen we je graag uit! 

Het belang van slim verdelen

Het (goed) beheren van geld is cruciaal, omdat het de levensader van je bedrijf is. Immers: als je niet genoeg geld hebt, ga je failliet. Daarom is het belangrijk om bewust te zijn van wat je allemaal moet doen met het geld in je bedrijf. Zo heb je het geld wat je verdient met ondernemen nodig om:

  • privé van te leven
  • de belastingen te betalen
  • een buffer op te bouwen voor mindere tijden
  • te sparen voor je oude dag
  • de zakelijke kosten te betalen

Zaken die je je als ondernemer dus kan afvragen zijn:

  • Heb ik genoeg geld om een maand niets te doen?
  • Kan ik dan nog steeds geld naar mijn privérekening overmaken?
  • Kan ik ook nog alle kosten en belastingen betalen?
  • Heb ik genoeg reserves om het een aantal maanden vol te houden als ik (door omstandigheden) niet kan werken?


Veel zzp'ers vinden het niet fijn om aan dit soort dingen te denken als hun bedrijf goed loopt. Of ze denken er simpelweg niet over na omdat het op dat moment niet ‘relevant’ is (het gaat immers toch goed?). Maar het is belangrijk om vooruit te denken en te sparen voor financiële tegenslagen, zodat jouw bedrijf over 5 jaar, en het liefst langer, ook nog kan blijven bestaan. Dit betekent dat je slimmer met je geld om moet gaan en goed moet nadenken over de manier waarop je het verdeelt.


Stappenplan om je geld slim apart te zetten

Oké, het belang weten we nu. Maar hoe doe je dat dan?

Stap 1: Zorg dat alle omzet op 1 bankrekening binnenkomt

Dit is je ontvangstenrekening en tevens het rekeningnummer dat op je verkoopfacturen vermeld staat. 


Stap 2: Sluit meerdere bankrekeningen af

Genaamd:

  1. inkomen: Van deze bankrekening maak je maandelijks een vast bedrag over naar je privé rekening om van te leven
  2. Belastingen: Van deze bankrekening betaal je de btw, de inkomstenbelasting en de Bijdrage Zorgverzekeringswet
  3. Buffer: Op deze bankrekening spaar je voor je reserve en oudedag
  4. Kosten: Van deze bankrekening betaal je al je zakelijke kosten

Het betekent dus dat je minimaal 5 bankrekeningen hebt. Dit zijn er meer dan je waarschijnlijk gewend bent, toch gaat het je helpen om slim met je geld om te gaan. Tegenwoordig bieden meerdere banken de mogelijkheid om meerdere zakelijke bankrekeningen te openen. 

Stap 3: Bereken de verdeelpercentages

Hoeveel je naar de verschillende bankrekeningen overmaakt, hangt af van de verdeelpercentages. Je kunt deze percentages berekenen aan de hand van hoeveel inkomen je naar je privé rekening om van te leven, de hoogte van de inkomstenbelasting/bijdrage ZvW en de btw, de hoogte van de zakelijke kosten en het percentage van de omzet die je wilt reserveren voor de buffer.

Wil je weten met welk percentage inkomstenbelasting/bijdrage ZvW je ongeveer rekening kan houden? Lees dan het artikel ‘Hoeveel moet ik als zzp’er apart zetten voor de inkomstenbelasting?

Stap 4: Verdeel je omzet 1 keer per week (of per 2 weken) over deze verschillende bankrekeningen 


hoe verdeel ik mijn geld als zzp'er


Start vandaag nog!

Het opzetten van deze structuur kan misschien ingewikkeld klinken, maar het is het waard. Je hoeft het namelijk slechts eenmalig op te zetten en dan kun je er jaren plezier van hebben. Want hierdoor:

  • Heb je controle over jouw geld
  • Zie je aan je Inkomen-rekening of er genoeg geld op staat om over te maken naar jouw privérekening
  • Weet je hoeveel je aan kosten kunt besteden
  • Staat het geld voor de Belastingdienst apart, dus heb je aan het eind van het jaar geen verrassingen meer
  • Spaar je automatisch voor een reserve voor mindere tijden en jouw pensioen
  • Kun je aan de saldo's zien of je actie moet ondernemen.
  • Kun je gemakkelijker keuzes maken
  • Ben je toekomstgericht bezig
  • Heb je meer financiële rust


Heb je nog vragen of hulp nodig?

Neem dan contact met ons op!

Over de schrijver
Zoals als ik me kan herinneren, heb ik iets met cijfers gehad en vond ik het leuk om met geld om te gaan. Al op mijn 8ste huurde ik een plekje op braderie van Ter Aar om mijn zelfgemaakte oorbelletjes en andere sieraden te maken. Aan het einde van de dag kwam het leukste moment: geld tellen. Ik schreef keurig op wat ik verdiend had. Welke kosten daarvoor gemaakt waren en wat ik daaraan over gehouden had. In feite was ik een resultatenrekening aan het maken. In eerste instantie dacht ik dat iedereen op bezig was met de financiën, maar dat bleek in de praktijk niet te zijn. Ik ben in verschillende branches actief geweest, van de maakindustrie tot aan psychologisch advies en zelfs Keurmeester magazijnstellingen staat op mijn c.v. De rode draad in mijn carrière zijn altijd de cijfers en het contact met mensen geweest. Mijn laatste baan in loondienst was bij een groot accountantskantoor. Er kwam een nieuw beleid waardoor er nauwelijks tijd was om met de klanten in gesprek te gaan. De cijfers met de ondernemers verbinden door deze met hen door te nemen, zie ik juist als toegevoegde waarde en belangrijk. Wanneer je niet meer achter wat je moet doen kunt staan, is het tijd om te gaan. En dat is wat ik heb gedaan. In 2013 ben ik gestart met D-Ly met een paar klanten. Door te netwerken en zoveel mogelijk kennis te delen, werd de klantenkring steeds groter. In die tijd dacht ik ondernemers het beste te kunnen helpen door de boekhouding voor hen te doen. In die gedachte kwam verandering toen ik in aanraking met Moneybird kwam. Een boekhoudprogramma dat zich niet richt op de boekhouder/accountant maar op de ondernemer. Moneybird maakt het heel gemakkelijk om zelf de administratie bij te houden. Door zelf direct toegang te hebben tot de boekhouding is de ondernemer minder afhankelijk van een boekhouder. Verder helpt het zelf boekhouden bij het krijgen van inzicht in de cijfers. Iets waar steeds meer ondernemers behoefte aan hebben. Toevallig kwam de accountant die het adviseursprogramma voor Moneybird aan het opzetten was op mijn pad. Ik mocht meedoen aan de pilot en zo ben 1 van de eerste Moneybird Adviseurs geworden. Vanaf dat moment ben ik me volledig gaan richten op de samenwerking met de klanten in Moneybird Inmiddels zijn we weer een aantal jaren verder. D-Ly is de D-Ly Boekhoudacademie geworden. Naast de samenwerking met onze klanten in Moneybird, verzorgen we ook trainingen, waarbij 3 stappen te onderscheiden zijn. Het begint bij een up-to-date belasting-proof boekhouding, vervolgens de cijfers leren te begrijpen en de laatste stap is de cijfers in te kunnen zetten om jouw doelen te behalen. Een andere ontwikkeling is dat ik niet meer alleen werk. Ik ben erg blij en trots op de mensen met wie ik samen mag werken. Sinds begin 2022 hebben we het NOAB keurmerk verkregen. Hierdoor wordt ons netwerk en toegang tot nog meer kennis en kunde groter. Natuurlijk is niet alles in de afgelopen jaren van een leien dakje gegaan. Maar ook dat is ondernemerschap: voor problemen of tegenvallers oplossingen verzinnen. Ik voel me heel gelukkig in het ondernemerschap, wat het me gebracht heeft en hoe ik daarin voor anderen van betekenis mag zijn.
Reactie plaatsen