Het belang van zakelijk netwerken bij een eigen onderneming
04 juli 2021 
3 min. leestijd

Het belang van zakelijk netwerken bij een eigen onderneming

Een 9-stappenplan om je zakelijk netwerk op te bouwen.

Je onderneming laten groeien met een goed netwerk

Het kostbaarste in mijn onderneming is mijn netwerk. Ik geloof dat een goed netwerk onmisbaar is voor de groei van je onderneming. Waarom is een netwerk zo belangrijk? Je netwerk is van onschatbare waarde omdat je informatie, kennis en contacten met elkaar deelt. 

Er zijn verschillende manieren om klanten te werven. Je kan gaan adverteren, je kan mogelijke klanten bellen of bezoeken etc. Maar het mooiste is als klanten met jou in zee willen, omdat dat je aanbevolen wordt door andere mensen die goede ervaringen met je hebben. 

Door mijn netwerk wordt mijn kennis vergroot. Daarbij gaat het niet alleen om vakinhoudelijke kennis. Regelmatig voer ik gesprekken over verschillende onderwerpen op het vlak van persoonlijke en zakelijke ontwikkelingen, delen we ervaringen en geven we elkaar over en weer tips. Het is niet alleen leerzaam, maar ook erg leuk. Ik krijg energie en inspiratie van andere mensen. 

Een zakelijk netwerk opbouwen: hoe doe je dat?

In je leven maak je deel uit van verschillende netwerken, denk aan je familie, vrienden, oud-studiegenoten, oud-collega’s, enzovoorts. Dit artikel gaat over het opbouwen van een zakelijk netwerk om je bedrijf te ontwikkelen. Daarom is het belangrijk dat ook in de netwerken die je al hebt, bekend is dat je aan het ondernemen bent en wat je graag doet om anderen verder te helpen (oftewel: wat heb je te bieden?). Netwerken is niet het proberen te verkopen van je product of dienst, maar het delen van kennis en ervaringen waar je gesprekspartners wat aan hebben. 

Naast de persoonlijke netwerken zijn er ook zakelijke netwerken. Bij de start van mijn bedrijf had ik nog relatief veel tijd over en bezocht ik willekeurige netwerkbijeenkomsten (Open Coffee, BNI, Ondernemersverenigingen, Branchebijeenkomsten, maar ook bijeenkomst van de Belastingdienst). Toen ik wat meer in beeld had welke netwerken er waren en waar ik me thuis bij voelde, ben ik meer gestructureerd gaan netwerken

Het stappenplan 

Nu we weer meer mensen kunnen ontmoeten, deel ik graag mijn stappenplan om gestructureerd te netwerken:

  1. Onderzoek welke netwerken er in je regio zijn
  2. Maak een overzicht van de verschillende netwerken, met:
    • Waar, wanneer en met welke frequentie ze georganiseerd worden;
    • Voor welke doelgroep het netwerk opgezet is;
    • Of lidmaatschap vereist is en wat de kosten bedragen.
  3. Bepaal wat je wilt bereiken met netwerken.
    Hang hier ook een datum aan waarop je dit doel bereikt wil hebben, bijvoorbeeld: op 31 december heb ik 5 afspraken met nieuwe contacten.
  4. Stel vast welke netwerken kunnen bijdragen aan het behalen je doelstellingen
    Bezoek deze netwerken in ieder geval één keer om te bepalen of het netwerken zijn die je vaker wilt bezoeken, dan wel lid van wilt worden.
  5. Denk na over welke informatie of kennis je kan delen bij een bijeenkomst.
    Wat weet je waar anderen wat aan zouden kunnen hebben? Dat kan op je vakgebied zijn, maar ook iets heel anders. Zo had ik een lijstje (zie punt 2) van netwerken en kwam ik mensen tegen die ook meer wilden netwerken. Ik bood dan aan mijn lijstje aan hen te mailen en zo was er na een netwerkbijeenkomst nog een keer contact.
  6. Zorg dat je een elevator pitch hebt
    Je moet in staat zijn om kort en bondig te vertellen wie je bent, wat je doet, waar je voor staat en wat je kan betekenen voor de ander.
  7. Ga regelmatig naar de netwerkbijeenkomsten
    Door regelmatig te gaan, herkennen mensen je, je leert steeds meer mensen kennen en je bouwt relaties op.
  8. Evalueer
    Bijvoorbeeld op de datum waarop je je doelen bereikt wilde hebben of bereikt hebt. Evalueer wat de succesfactoren waren en wat minder succesvol was. Stel nieuwe doelen, kijk of je deze kan bereiken met de netwerken waar je deel vanuit maakt, of dat je andere keuzes moet maken.
  9. Blijf gestructureerd netwerken
    Bij het netwerken zijn geduld en de intentie om te geven erg belangrijk. Het kost tijd om vertrouwen en relaties op te bouwen. Ga naar netwerken toe met de intentie te geven. Deel je kennis, ervaringen en contacten, want ook bij netwerken geldt: ‘Wat je zaait, is wat je oogst’.

Ik nodig je uit!

Heb je zin gekregen om te netwerken? Op woensdag 1 september van 10-12 uur ben je van harte welkom bij de Open Coffee Nieuwkoop op het Vosholplein 11 in Ter Aar. Parkeerplaats voor de deur en het is kosteloos. De OC Nieuwkoop was altijd een hele fijne bijeenkomst voor ervaren en startende ondernemers. Het heeft even stilgelegen, maar ik wil de Open Coffee Nieuwkoop graag nieuw leven inblazen. Het is heel fijn als je je even wilt aanmelden met een mailtje aan: team@d-ly.nl. Zie ik je dan?

Over de schrijver
Zoals als ik me kan herinneren, heb ik iets met cijfers gehad en vond ik het leuk om met geld om te gaan. Al op mijn 8ste huurde ik een plekje op braderie van Ter Aar om mijn zelfgemaakte oorbelletjes en andere sieraden te maken. Aan het einde van de dag kwam het leukste moment: geld tellen. Ik schreef keurig op wat ik verdiend had. Welke kosten daarvoor gemaakt waren en wat ik daaraan over gehouden had. In feite was ik een resultatenrekening aan het maken. In eerste instantie dacht ik dat iedereen op bezig was met de financiën, maar dat bleek in de praktijk niet te zijn. Ik ben in verschillende branches actief geweest, van de maakindustrie tot aan psychologisch advies en zelfs Keurmeester magazijnstellingen staat op mijn c.v. De rode draad in mijn carrière zijn altijd de cijfers en het contact met mensen geweest. Mijn laatste baan in loondienst was bij een groot accountantskantoor. Er kwam een nieuw beleid waardoor er nauwelijks tijd was om met de klanten in gesprek te gaan. De cijfers met de ondernemers verbinden door deze met hen door te nemen, zie ik juist als toegevoegde waarde en belangrijk. Wanneer je niet meer achter wat je moet doen kunt staan, is het tijd om te gaan. En dat is wat ik heb gedaan. In 2013 ben ik gestart met D-Ly met een paar klanten. Door te netwerken en zoveel mogelijk kennis te delen, werd de klantenkring steeds groter. In die tijd dacht ik ondernemers het beste te kunnen helpen door de boekhouding voor hen te doen. In die gedachte kwam verandering toen ik in aanraking met Moneybird kwam. Een boekhoudprogramma dat zich niet richt op de boekhouder/accountant maar op de ondernemer. Moneybird maakt het heel gemakkelijk om zelf de administratie bij te houden. Door zelf direct toegang te hebben tot de boekhouding is de ondernemer minder afhankelijk van een boekhouder. Verder helpt het zelf boekhouden bij het krijgen van inzicht in de cijfers. Iets waar steeds meer ondernemers behoefte aan hebben. Toevallig kwam de accountant die het adviseursprogramma voor Moneybird aan het opzetten was op mijn pad. Ik mocht meedoen aan de pilot en zo ben 1 van de eerste Moneybird Adviseurs geworden. Vanaf dat moment ben ik me volledig gaan richten op de samenwerking met de klanten in Moneybird Inmiddels zijn we weer een aantal jaren verder. D-Ly is de D-Ly Boekhoudacademie geworden. Naast de samenwerking met onze klanten in Moneybird, verzorgen we ook trainingen, waarbij 3 stappen te onderscheiden zijn. Het begint bij een up-to-date belasting-proof boekhouding, vervolgens de cijfers leren te begrijpen en de laatste stap is de cijfers in te kunnen zetten om jouw doelen te behalen. Een andere ontwikkeling is dat ik niet meer alleen werk. Ik ben erg blij en trots op de mensen met wie ik samen mag werken. Sinds begin 2022 hebben we het NOAB keurmerk verkregen. Hierdoor wordt ons netwerk en toegang tot nog meer kennis en kunde groter. Natuurlijk is niet alles in de afgelopen jaren van een leien dakje gegaan. Maar ook dat is ondernemerschap: voor problemen of tegenvallers oplossingen verzinnen.Ik voel me heel gelukkig in het ondernemerschap, wat het me gebracht heeft en hoe ik daarin voor anderen van betekenis mag zijn.
Reactie plaatsen