Stel een begroting op en begin het jaar goed!
20 januari 2021 
4 min. leestijd

Stel een begroting op en begin het jaar goed!

Een begroting opstellen als ZZP’er heeft veel meer voordelen dan je denkt. Het jaar 2021 is net van start gegaan en veel ondernemers, jij waarschijnlijk ook, willen deze goed beginnen. Ik ook, en voor mij betekent dat het jaar in cijfertjes gieten. Ik vind het prettig om te weten waar ik financieel naartoe moet werken en het geeft me rust om te weten wat ik kan verwachten. Ik help dagelijks veel ondernemers met het maken van een zakelijke begroting, maar heb je weleens nagedacht over het opstellen van een persoonlijke begroting of een combinatie van beiden? Het kan je namelijk veel voordelen opleveren en daarnaast, net zoals bij mij, veel rust geven.

Ik hoor je al denken: waarom zou ik een begroting maken? Ik kijk toch gewoon wat ik binnen krijg en dan zie ik het wel?! Echter moet je omzet voldoende zijn om:

  • Zelf (goed) van te kunnen leven
  • De inkomstenbelasting te kunnen betalen
  • De zakelijke kosten te kunnen betalen
  • Pensioen en reserves op te bouwen

Als ZZP’er heb je vaak fluctuerende inkomsten. Een juist plan zorgt ervoor dat jij je leven kan leiden zoals je dat wilt. Maar waar begin je? Juist, bij een (persoonlijke) begroting :-).

Ik maak ‘m ieder jaar. Wanneer ik aan het begin van een jaar hiermee bezig ben, kan ik beter sturen op de cijfers door het jaar heen. Het resultaat is dat ik aan het einde van het jaar mijn doelen behaald heb. Dit gun ik jou ook.

In stappen werken is in dit geval het beste, ik gebruik daarvoor de volgorde waarvoor de omzet gebruikt gaat worden.

We starten met jezelf! Met een persoonlijke begroting bereken je wat je per maand nodig hebt om een goed leven te leiden. Wat een “goed” leven is, is voor iedereen anders. Je hebt je basisbehoeften: de kosten van wonen, eten, medische zorg, kleding, vervoer, verzekeringen etc. Daarnaast heb je de uitgaven voor je ontspanning en andere zaken die je belangrijk vindt om te genieten van het leven. De een vindt het belangrijk om regelmatig uit eten te kunnen gaan, de ander gaat graag naar het theater en een volgende wil beiden kunnen doen. Wat jouw benodigde budget is, kan je berekenen door een persoonlijke begroting te maken.

Om een inzicht in je kosten te krijgen, is het het gemakkelijkst om je bankrekening van het afgelopen jaar erbij te pakken. Aan de hand van de kosten die je tegenkomt, kan je een goede inschatting maken van de kosten per maand. Om je te helpen, deel ik het document dat ik gemaakt heb en al jaren gebruik. Je kunt het sjabloon voor de meest veel voorkomende persoonlijke kosten gratis aanvragen:

Een handig hulpmiddel is ook de website van het Nibud. Hier vind je normbedragen voor eten, auto, energie- en gasverbruik enzovoorts. Niet alle kosten kan je van tevoren aan zien komen. Om ook rekening te houden met onverwachte kosten houd ik in de regel ca. 5% van het totaalbedrag voor de onvoorziene uitgaven aan.

De eerste keer dat je een persoonlijke begroting maakt, is dat het meeste werk. De volgende jaren gebruik je dit als basis en hoef je alleen wat bedragen aan te passen aan je persoonlijke situatie op dat moment. Een tijdsinvestering die zich uiteindelijk dubbel en dwars terugbetaald, dat is lekker toch?!

Mocht je niet precies weten wat je nodig hebt en wel weten welk nettobedrag je uit je onderneming wilt halen, dan kan je ook dat bedrag als uitgangspunt nemen en je kosten hierop aanpassen.

Je weet nu het bedrag dat je netto, dus nadat je inkomstenbelasting betaald hebt, nodig hebt om een goed leven te kunnen leiden. De volgende stap is de inkomstenbelasting die je erbij op moet tellen. Naast de inkomstenbelasting moet je ook een bedrag voor de bijdrage Zorgverzekeringswet (ZvW) betalen.

Een indicatie van het bedrag dat je voor de inkomstenbelasting en de bijdrage ZvW moet reserveren, kan je in de tabel vinden.

Dan hebben we, naast persoonlijke kosten ook nog de zakelijke kosten: De kosten die je moet maken voor je onderneming kan je ook, net als je privékosten, van tevoren inschatten. Het gemakkelijkste is het om je resultatenrekening erbij te pakken en te kijken naar de kosten die je het jaar ervoor gehad hebt. Welke kosten heb je dit jaar weer en wat gaan je plannen voor het nieuwe jaar kosten? Wellicht wil je een (nieuwe) website of een training volgen? Wat wordt je budget voor marketing? Wat staat er nog op je verlanglijstje op het gebied van een computer, telefoon of andere investeringen?

Als Moneybird expert  én fan maak ik gebruik van de gegevens uit dit boekhoudpakket. In het document dat je via de link eerder in dit artikel kon aanvragen, vind je ook een sjabloon voor de zakelijke begroting waar de meeste zakelijke kosten in vermeld staan.

Nu heb je alle gegevens compleet om de omzet te berekenen. Het overzicht ziet er als volgt uit:
persoonlijke begroting
+ Inkomstenbelasting/Zvw
+ zakelijke begroting
omzet

Wanneer je het benodigde omzetbedrag weet, kan je kijken wat dit betekent voor het aantal uren/producten/programma’s/abonnementen (afhankelijk van je verdienmodel) die je moet verkopen. Hoeveel klanten heb je dan nodig of welk uurtarief  moet je rekenen?

Aan de ene kant kan het confronterend zijn om deze cijfers te weten, aan de andere kant kan het je ook helpen om nog eens kritisch naar je aanbod te kijken. Hierop kan je dan eventueel aanpassingen maken en beslissingen nemen om je doelen te halen. Ik raad je in dit geval aan om de schatkist aan informatie die je boekhouding bevat te openen en dit in te vullen in de persoonlijke begroting.

Vind je het interessant om verder je cijfers in te duiken en wil je eventueel mijn hulp daarbij? Dat kan! Boek een 1:1 adviesgesprek  en ik ga samen met jou aan de slag!

Over de schrijver
Zoals als ik me kan herinneren, heb ik iets met cijfers gehad en vond ik het leuk om met geld om te gaan. Al op mijn 8ste huurde ik een plekje op braderie van Ter Aar om mijn zelfgemaakte oorbelletjes en andere sieraden te maken. Aan het einde van de dag kwam het leukste moment: geld tellen. Ik schreef keurig op wat ik verdiend had. Welke kosten daarvoor gemaakt waren en wat ik daaraan over gehouden had. In feite was ik een resultatenrekening aan het maken. In eerste instantie dacht ik dat iedereen op bezig was met de financiën, maar dat bleek in de praktijk niet te zijn. Ik ben in verschillende branches actief geweest, van de maakindustrie tot aan psychologisch advies en zelfs Keurmeester magazijnstellingen staat op mijn c.v. De rode draad in mijn carrière zijn altijd de cijfers en het contact met mensen geweest. Mijn laatste baan in loondienst was bij een groot accountantskantoor. Er kwam een nieuw beleid waardoor er nauwelijks tijd was om met de klanten in gesprek te gaan. De cijfers met de ondernemers verbinden door deze met hen door te nemen, zie ik juist als toegevoegde waarde en belangrijk. Wanneer je niet meer achter wat je moet doen kunt staan, is het tijd om te gaan. En dat is wat ik heb gedaan. In 2013 ben ik gestart met D-Ly met een paar klanten. Door te netwerken en zoveel mogelijk kennis te delen, werd de klantenkring steeds groter. In die tijd dacht ik ondernemers het beste te kunnen helpen door de boekhouding voor hen te doen. In die gedachte kwam verandering toen ik in aanraking met Moneybird kwam. Een boekhoudprogramma dat zich niet richt op de boekhouder/accountant maar op de ondernemer. Moneybird maakt het heel gemakkelijk om zelf de administratie bij te houden. Door zelf direct toegang te hebben tot de boekhouding is de ondernemer minder afhankelijk van een boekhouder. Verder helpt het zelf boekhouden bij het krijgen van inzicht in de cijfers. Iets waar steeds meer ondernemers behoefte aan hebben. Toevallig kwam de accountant die het adviseursprogramma voor Moneybird aan het opzetten was op mijn pad. Ik mocht meedoen aan de pilot en zo ben 1 van de eerste Moneybird Adviseurs geworden. Vanaf dat moment ben ik me volledig gaan richten op de samenwerking met de klanten in Moneybird Inmiddels zijn we weer een aantal jaren verder. D-Ly is de D-Ly Boekhoudacademie geworden. Naast de samenwerking met onze klanten in Moneybird, verzorgen we ook trainingen, waarbij 3 stappen te onderscheiden zijn. Het begint bij een up-to-date belasting-proof boekhouding, vervolgens de cijfers leren te begrijpen en de laatste stap is de cijfers in te kunnen zetten om jouw doelen te behalen. Een andere ontwikkeling is dat ik niet meer alleen werk. Ik ben erg blij en trots op de mensen met wie ik samen mag werken. Sinds begin 2022 hebben we het NOAB keurmerk verkregen. Hierdoor wordt ons netwerk en toegang tot nog meer kennis en kunde groter. Natuurlijk is niet alles in de afgelopen jaren van een leien dakje gegaan. Maar ook dat is ondernemerschap: voor problemen of tegenvallers oplossingen verzinnen.Ik voel me heel gelukkig in het ondernemerschap, wat het me gebracht heeft en hoe ik daarin voor anderen van betekenis mag zijn.
Reactie plaatsen