Waar moet ik aan denken als ik voor het eerst iemand in dienst neem?
17 januari 2022 
2 min. leestijd

Waar moet ik aan denken als ik voor het eerst iemand in dienst neem?

Waar moet ik aan denken als ik voor het eerst iemand in dienst neem? 

Krijg je het maar drukker en drukker? En overweeg je om iemand in dienst te nemen? Dan zijn er een aantal dingen waar je aan moet denken. Behalve de geschikte persoon vinden, zijn er namelijk ook een aantal andere zaken die belangrijk zijn. In dit artikel vind je een aantal aandachtspunten voor wanneer je je bedrijf wilt uitbreiden door medewerkers in dienst te nemen. 

Salaris overeenkomen 

Als je een geschikte medewerker gevonden hebt, moet er een salaris overeen gekomen worden. Voor een werkgever bestaan de kosten van een medewerker uit: 

  • het brutoloon
  • vakantiegeld (8%)
  • loonheffingen (ca. 25% boven op het brutojaarsalaris incl. vakantiegeld)
  • reiskosten (belastingvrije vergoeding van € 0,19 per km)
  • transitievergoeding (bij beëindiging dienstverband, ook in de proeftijd)
  • arbodienst
  • eventuele secundaire arbeidsvoorwaarden
  • eventueel pensioen 

Tip: Spreek nooit een nettosalaris met een medewerker af. Wat de medewerker netto overhoudt is namelijk deels afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden. Als je een brutosalaris afspreekt weet je waar je aan toe bent. 

Houd rekening met een cao

 Het is mogelijk dat jouw bedrijf onder een branche valt waar het verplicht is een bepaalde cao te volgen. Het is verstandig om dit na te gaan. Zo weet je welke verplichtingen je hebt als werkgever. 

Breng de administratie op orde 

Hebben jullie een overeenkomst bereikt? Dan is het tijd om de afspraken vast te leggen! Dit doe je in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd. Heb je hier hulp bij nodig? Dan kun je contact met ons opnemen. 

Salarisadministratie 

De volgende stap is de salarisadministratie. Hiervoor moet je de volgende acties ondernemen:

  • controleren van de identiteit van de medewerker en het ID-bewijs (geen rijbewijs) vastleggen in het personeelsdossier.
  • jezelf bij de Belastingdienst aanmelden als werkgever, zodat je een loonheffingsnummer krijgt. Maandelijks doe je aangifte loonbelasting en betaal je de loonbelasting van de maand daarvoor. Meestal verzorgt de degene die de salarisadministratie doet ook de aangifte loonbelasting, zodat alleen de loonbelasting nog betaald moet worden.
  • de medewerker vragen om een loonheffingsformulier in te vullen. Dan weet de salarisadministratie met welke heffingskortingen er eventueel rekening gehouden moet worden. 

Het verwerken van salarissen is een vak apart. Je hebt te maken met complexe wet- en regelgeving. Je kunt daarom de salarisverwerking het beste uitbesteden aan je boekhouder/accountant of aan een gespecialiseerde salarisverwerker

Verzekeringen

 Breng de verzekeringen op de hoogte, denk hierbij o.a. aan de bedrijfsaansprakelijkheid en de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Daarnaast kan je de ziekteverzuimkosten verzekeren.

Arbodienst

 Als werkgever in Nederland ben je verplicht om passende zorg aan je medewerkers aan te bieden. Zelfs al heb je alleen een medewerker met een 0-urencontract . Dit houdt dat je je moet aansluiten bij een Arbodienst. Vaak kan je je aansluiten bij een Arbodienst in combinatie met een ziekteverzuimverzekering.

Help de nieuwe medewerker op weg

 Is het zover dat je je medewerker kan verwelkomen. Denk dan aan een goed onboarding proces zodat je medewerker zich snel thuis voelt in de organisatie en bekend is met de systemen en werkzaamheden. 

Vragen?

 Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Of heb je hulp nodig bij bijvoorbeeld de salarisadministratie, sparren over het wel of niet aannemen van personeel, het doorrekenen of het opstellen van (een) arbeidsovereenkomst(en)? Neem dan contact op!

Over de schrijver
Zoals als ik me kan herinneren, heb ik iets met cijfers gehad en vond ik het leuk om met geld om te gaan. Al op mijn 8ste huurde ik een plekje op braderie van Ter Aar om mijn zelfgemaakte oorbelletjes en andere sieraden te maken. Aan het einde van de dag kwam het leukste moment: geld tellen. Ik schreef keurig op wat ik verdiend had. Welke kosten daarvoor gemaakt waren en wat ik daaraan over gehouden had. In feite was ik een resultatenrekening aan het maken. In eerste instantie dacht ik dat iedereen op bezig was met de financiën, maar dat bleek in de praktijk niet te zijn. Ik ben in verschillende branches actief geweest, van de maakindustrie tot aan psychologisch advies en zelfs Keurmeester magazijnstellingen staat op mijn c.v. De rode draad in mijn carrière zijn altijd de cijfers en het contact met mensen geweest. Mijn laatste baan in loondienst was bij een groot accountantskantoor. Er kwam een nieuw beleid waardoor er nauwelijks tijd was om met de klanten in gesprek te gaan. De cijfers met de ondernemers verbinden door deze met hen door te nemen, zie ik juist als toegevoegde waarde en belangrijk. Wanneer je niet meer achter wat je moet doen kunt staan, is het tijd om te gaan. En dat is wat ik heb gedaan. In 2013 ben ik gestart met D-Ly met een paar klanten. Door te netwerken en zoveel mogelijk kennis te delen, werd de klantenkring steeds groter. In die tijd dacht ik ondernemers het beste te kunnen helpen door de boekhouding voor hen te doen. In die gedachte kwam verandering toen ik in aanraking met Moneybird kwam. Een boekhoudprogramma dat zich niet richt op de boekhouder/accountant maar op de ondernemer. Moneybird maakt het heel gemakkelijk om zelf de administratie bij te houden. Door zelf direct toegang te hebben tot de boekhouding is de ondernemer minder afhankelijk van een boekhouder. Verder helpt het zelf boekhouden bij het krijgen van inzicht in de cijfers. Iets waar steeds meer ondernemers behoefte aan hebben. Toevallig kwam de accountant die het adviseursprogramma voor Moneybird aan het opzetten was op mijn pad. Ik mocht meedoen aan de pilot en zo ben 1 van de eerste Moneybird Adviseurs geworden. Vanaf dat moment ben ik me volledig gaan richten op de samenwerking met de klanten in Moneybird Inmiddels zijn we weer een aantal jaren verder. D-Ly is de D-Ly Boekhoudacademie geworden. Naast de samenwerking met onze klanten in Moneybird, verzorgen we ook trainingen, waarbij 3 stappen te onderscheiden zijn. Het begint bij een up-to-date belasting-proof boekhouding, vervolgens de cijfers leren te begrijpen en de laatste stap is de cijfers in te kunnen zetten om jouw doelen te behalen. Een andere ontwikkeling is dat ik niet meer alleen werk. Ik ben erg blij en trots op de mensen met wie ik samen mag werken. Sinds begin 2022 hebben we het NOAB keurmerk verkregen. Hierdoor wordt ons netwerk en toegang tot nog meer kennis en kunde groter. Natuurlijk is niet alles in de afgelopen jaren van een leien dakje gegaan. Maar ook dat is ondernemerschap: voor problemen of tegenvallers oplossingen verzinnen. Ik voel me heel gelukkig in het ondernemerschap, wat het me gebracht heeft en hoe ik daarin voor anderen van betekenis mag zijn.
Reactie plaatsen