Zelf de jaarafsluiting in Moneybird doen

De jaarafsluiting in Moneybird, dit is wat je zelf kan doen

Het einde van het jaar is in zicht en dat betekent ook dat het tijd is om het boekjaar in Moneybird af te sluiten. Maar hoe moet je dat doen? In dit artikel vertel ik wat je zélf kunt doen en waarmee je op de kosten van je boekhouder kunt besparen.

Waarom het boekjaar goed afsluiten?

De belangrijkste reden is dat de balans en de resultatenrekening niet direct voor de aangifte inkomstenbelasting gebruikt kunnen worden wanneer de boekhouding niet goed afgesloten is. Wanneer je een aantal dingen zelf doet, kan je besparen op de kosten van je boekhouder.

Hoe bereid je dit goed voor in Moneybird?

Sommige tips zijn wellicht een open deur, maar voor de volledigheid worden ze toch benoemd. Dit kan je zelf doen:

  1. Zorg ervoor dat alle inkomende facturen en bonnetjes met factuurdatum uit 2022 ingevoerd zijn.
  2. Heb je omzet die in 2022 niet via Moneybird gefactureerd is? Voer deze dan ook in je pakket in. Het makkelijkste is het om dit in te voeren bij externe facturen (onder de tab Facturen). De factuurnummering in Moneybird raakt dan ook niet in de war.
  3. Alle banktransacties van 2022 moeten in Moneybird staan. Je kunt dit controleren door in de rapporten naar de balans te gaan. Zet het filter op het hele jaar 2022. De banksaldi per 31-12-2022 in Moneybird moeten dan gelijk zijn aan het jaaroverzicht van je bank.
  4. Koppel alle banktransacties van 2022. Wil je snel zien welke banktransacties nog gekoppeld moeten worden? Kies dan voor het filter onverwerkte transacties voor 2022.
  5. Controleer in het debiteuren- en crediteurenoverzichten of de openstaande bedragen kloppen. Je vindt deze overzichten onder de rapporten.
  6. Koppel de ongecategoriseerde omzet en uitgaven in de resultatenrekening. De resultatenrekening vind je ook onder de rapporten. Je werkt het snelst wanneer je filtert op het hele jaar.
  7. Ben je heel handig in Moneybird en weet je wat meer van boekhouden? Dan kan je ook aan de slag gaan met het oplossen van de ongecategoriseerde (ontvangen) betalingen en kruisposten wanneer je deze posten in de balans ziet. Het is overigens zeker geen schande als je dit liever overlaat aan je boekhouder. Het is onze ervaring dat wij, als Moneybird experts, deze posten snel voor je kunnen oplossen.

Hulp van een Moneybird expert

Behalve alles wat je zelf kan doen, is het verder handig om een Moneybird expert  het jaar af te laten sluiten.  Zo blijf je niet voortborduren op eventuele fouten die er ingeslopen zijn. Meestal zijn dit fouten waar je je niet bewust van bent, omdat je onbewust btw of andere fiscale regels niet toegepast hebt. Verder geeft een goede Moneybird adviseur je feedback op je administratie zodat je daarvan leert. Is de boekhouding niet goed afgesloten, dan maak je geen gebruik van alle mogelijkheden van het pakket en heb je geen goed beeld van je actuele financiële situatie.

Digitaal archief

Gebruik Moneybird ook als je digitale archief dat je overal en altijd binnen handbereik hebt.

Verder is het handig om documenten die een boekhouder nodig heeft om het boekjaar in Moneybird af te sluiten op te slaan in Moneybird. Je slaat deze documenten via ‘Inkomend’ en kies dan voor ‘Algemeen document’. Voorbeelden van  documenten die je in je digitale archief opslaat (en je boekhouder ook nodig heeft):

  • de btw aangiften van het jaar (contact Belastingdienst en bij kenmerk jaartal + kwartaal en btw aangifte)
  • de jaaropgave van de bank (contact Banknaam en bij kenmerk jaartal)
  • Verzekeringspolissen (contact Verzekeraar en bij kenmerk jaartal plus soort verzekering)
  • Belastingaanslagen (contact Belastingdienst en bij kenmerk soort belasting plus jaartal)


Ik hoop je hiermee op weg te hebben geholpen. Heb je vragen? Neem gerust contact  met ons op, we helpen je graag verder.