Tips voor jaarafsluiting in Moneybird
In dit artikel
Inhoudsopgave
Artikelen in deze categorie
Tips voor jaarafsluiting in Moneybird
Het einde van het jaar is in zicht en dat betekent ook dat het tijd is om het boekjaar in Moneybirdaf te sluiten. Maar hoe moet je dat doen? In dit blog krijg je praktische tips wat je zélf kunt doen en waarmee je op de kosten van je boekhouder kunt besparen.
Waarom het boekjaar goed afsluiten?
De belangrijkste reden is dat de balans en de resultatenrekening niet direct voor de aangifte inkomstenbelasting gebruikt kunnen worden wanneer de boekhouding niet goed afgesloten is. Dit zorgt ervoor dat je boekhouder meer tijd kwijt is met het afsluiten van jouw boekhouding (en dus meer kosten in rekening brengt), terwijl je een aantal dingen zelf kunt doen.Hoe bereid je het afsluiten van het boekjaar goed voor in Moneybird?
Sommige tips zijn wellicht een open deur, maar voor de volledigheid worden ze toch benoemd. Dit kan je zelf doen:- Zorg ervoor dat alle inkomende facturen en bonnetjes met factuurdatum uit 2020 ingevoerd zijn.
- Heb je omzet die in 2020 niet via Moneybird gefactureerd is? Voer deze dan ook in je pakket in.
- Alle banktransacties van 2020 moeten in Moneybird staan. Je kunt dit controleren door in de rapporten naar de balans te gaan. De banksaldi per 31-12-2020 in Moneybird moeten dan gelijk zijn aan het jaaroverzicht van je bank.
- Koppel alle banktransacties van 2020.
- Controleer in het debiteuren- en crediteurenoverzichten of de openstaande bedragen kloppen.
- Koppel de ongecategoriseerde omzet en uitgaven in de resultatenrekening.
- Ben je heel handig in Moneybird en weet je wat meer van boekhouden? Dan kan je ook aan de slag gaan met het oplossen van de ongecategoriseerde (ontvangen) betalingen en kruisposten wanneer je deze posten in de balans ziet. Het is overigens zeker geen schande als je dit liever overlaat aan je boekhouder. Het is onze ervaring dat wij, als Moneybird experts, deze posten heel snel voor je kunnen oplossen.