Welke bedragen zet je als ondernemer/zzp’er opzij? Dat is de vraag die ik van veel klanten krijg. Want hoe kan je het geld dat je binnenkrijgt zo (slim) verdelen, zodat je genoeg apart zet voor jezelf én bijvoorbeeld de Belastingdienst, waardoor je niet voor verrassingen komt te staan? Dat leggen we je graag uit!
Het belang van slim verdelen
Het (goed) beheren van geld is cruciaal, omdat het de levensader van je bedrijf is. Immers: als je niet genoeg geld hebt, ga je failliet. Daarom is het belangrijk om bewust te zijn van wat je allemaal moet doen met het geld in je bedrijf. Zo heb je het geld wat je verdient met ondernemen nodig om:
- privé van te leven
- de belastingen te betalen
- een buffer op te bouwen voor mindere tijden
- te sparen voor je oude dag
- de zakelijke kosten te betalen
Zaken die je je als ondernemer dus kan afvragen zijn:
- Heb ik genoeg geld om een maand niets te doen?
- Kan ik dan nog steeds geld naar mijn privérekening overmaken?
- Kan ik ook nog alle kosten en belastingen betalen?
- Heb ik genoeg reserves om het een aantal maanden vol te houden als ik (door omstandigheden) niet kan werken?
Veel zzp'ers vinden het niet fijn om aan dit soort dingen te denken als hun bedrijf goed loopt. Of ze denken er simpelweg niet over na omdat het op dat moment niet ‘relevant’ is (het gaat immers toch goed?). Maar het is belangrijk om vooruit te denken en te sparen voor financiële tegenslagen, zodat jouw bedrijf over 5 jaar, en het liefst langer, ook nog kan blijven bestaan. Dit betekent dat je slimmer met je geld om moet gaan en goed moet nadenken over de manier waarop je het verdeelt.
Stappenplan om je geld slim apart te zetten
Oké, het belang weten we nu. Maar hoe doe je dat dan?
Stap 1: Zorg dat alle omzet op 1 bankrekening binnenkomt
Dit is je ontvangstenrekening en tevens het rekeningnummer dat op je verkoopfacturen vermeld staat.
Stap 2: Sluit meerdere bankrekeningen af
Genaamd:
- inkomen: Van deze bankrekening maak je maandelijks een vast bedrag over naar je privé rekening om van te leven
- Belastingen: Van deze bankrekening betaal je de btw, de inkomstenbelasting en de Bijdrage Zorgverzekeringswet
- Buffer: Op deze bankrekening spaar je voor je reserve en oudedag
- Kosten: Van deze bankrekening betaal je al je zakelijke kosten
Het betekent dus dat je minimaal 5 bankrekeningen hebt. Dit zijn er meer dan je waarschijnlijk gewend bent, toch gaat het je helpen om slim met je geld om te gaan. Tegenwoordig bieden meerdere banken de mogelijkheid om meerdere zakelijke bankrekeningen te openen.
Stap 3: Bereken de verdeelpercentages
Hoeveel je naar de verschillende bankrekeningen overmaakt, hangt af van de verdeelpercentages. Je kunt deze percentages berekenen aan de hand van hoeveel inkomen je naar je privé rekening om van te leven, de hoogte van de inkomstenbelasting/bijdrage ZvW en de btw, de hoogte van de zakelijke kosten en het percentage van de omzet die je wilt reserveren voor de buffer.
Wil je weten met welk percentage inkomstenbelasting/bijdrage ZvW je ongeveer rekening kan houden? Lees dan het artikel ‘Hoeveel moet ik als zzp’er apart zetten voor de inkomstenbelasting?’
Stap 4: Verdeel je omzet 1 keer per week (of per 2 weken) over deze verschillende bankrekeningen
Start vandaag nog!
Het opzetten van deze structuur kan misschien ingewikkeld klinken, maar het is het waard. Je hoeft het namelijk slechts eenmalig op te zetten en dan kun je er jaren plezier van hebben. Want hierdoor:
- Heb je controle over jouw geld
- Zie je aan je Inkomen-rekening of er genoeg geld op staat om over te maken naar jouw privérekening
- Weet je hoeveel je aan kosten kunt besteden
- Staat het geld voor de Belastingdienst apart, dus heb je aan het eind van het jaar geen verrassingen meer
- Spaar je automatisch voor een reserve voor mindere tijden en jouw pensioen
- Kun je aan de saldo's zien of je actie moet ondernemen.
- Kun je gemakkelijker keuzes maken
- Ben je toekomstgericht bezig
- Heb je meer financiële rust
Heb je nog vragen of hulp nodig?
Neem dan contact met ons op!